zaterdag 22 november 2008

Plokworst

Wat is Plokworst? Voor de hartige macaroni heb ik plokworst nodig. Boerenmetworst mag ook maar plokworst is gewoon beter. Nu ken ik de boerenmetworst wel maar plokworst? Lijkt me ook geen typfout te zijn en dat ze plopworst bedoelen, boterhamworst met zo'n plopfiguur erin/ erop. Kinderen zijn er dol op, denk ik.

Om het antwoord op de vraag 'wat is plokworst?' ben ik maar op onderzoek gegaan op het www. Zoek je op worst dan kom je dus in een hele andere wereld. Het Geheime Worstproject forum, al snap ik daar het nut niet van. Een of je worst lust-hyves, vriendjes worden met een stukje worst ofzo? En er bestaat zelfs een worstblog 'Worstlog' waarbij de 3 bloggers/ makers zich bezig houden met worst maken. Interessant maar je hebt toch ook zoiets als een slager vraag ik me dan af? Maar aan de andere kant is het ook weer een grappig initiatief? Wie komt er tegenwoordig op het idee om zelf worst te maken?

Zo kom je weer op een dwaalspoor op het grote www. Maar goed wat is nu plokworst? Wikipedia heeft er een kort antwoord op. Plokworst zou een in de buitenlucht gedroogde gerookte worst zijn van grof rundvlees zonder zeen, vet, varkensvlees en spek. De smaak zou zout zijn en wordt net als salami van grof gehakt vlees. Wikipedia geeft zelfs aan dat plokworst gebruikt wordt op de pizza in plaats van het duurdere alternatief salami. Dat roept dus weer vragen op? Zit er op mijn diepvriespizza dus echt geen salami, ook al staat dat er met koeienletters op? Op Encyclo vind ik weer dat plokworst ook wel Goudse worst genoemd wordt, maar dat het oorspronkelijk uit Reeuwijk komt en dat het een enigszins zure vette worst is. Ik kan natuurlijk voor 2,50 het recept bestellen bij Vakrecepturen, een recept.  Een recept uit 1946 op de ouderwetse manier gemaakt. 

Nee, worstmaken is niets voor mij en trouwens ik zou het volgende week zaterdag al nodig hebben. Dan is die plokworst denk ik niet klaar en met die regen/sneeuw en hagel nu lijkt mij in de 'buitenlucht drogen' niet echt lukken. Worstmaken laat ik wel aan de blog-collega's van Worstlog over, zij kunnen het vast beter. Dan wordt het toch maar boerenmetworst wat ik op het boodschappenlijstje schrijf, maar misschien ergens in een schap helemaal onderin wegstopt ligt net die ene plokworst voor de 'hartige macaroni'. 

Geen opmerkingen: